25 Ekim 2013 Cuma




CEVİZ  AĞACI  FOTOĞRAF  ÇEKER Mİ?



Fotoğraf: www.frmtr.com


Başlığı okuyunca nereden çıktı bu saçma soru diye düşünebilirsiniz. Ama cevap vermeden önce yazıyı okumanızı öneririm. Sorunun cevabını sonra verirsiniz.

Bana bu soruyu  anımsatan; Yaşar Kemal' in yayımlanan son romanı " Tek Kanatlı Bir Kuş " oldu. 72 sayfalık bu kısa roman bir solukta okunuyor. Roman bana, Yaşar Kemal' in alışık olduğum üslubundan ve anlatım tarzından uzak gelse de, ceviz ağacına ilişkin  yazdıkları ilgimi çekti.

Romanın II. bölümünde " Ceviz ağacı çok değerlidir ama altında uyumayacaksın, gölgesi ağırdır. Bir de ceviz ağacının bir huyu vardır, budaklarından birisi oluşurken yakınında kim varsa, ne varsa hemencecik budağın içine resmini nakşediverir. Zamanla budakla birlikte resim de büyür. Ceviz budağından çok acaip resimler çıkmıştır. Ulu ağaçlar, bulutlar, denizler, uzun yollar, kamyonlar, otobüsler, otomobiller, sincaplar, tilkiler, ayılar, kurtlar, çakallar. Zinhar, ceviz ağacı altında cima etmeyesin, sakıncalıdır. Ola ki, resminiz olduğu gibi, o durumda budaklara çıkar." satırlarını okuyunca, ister istemez çocukluğuma döndüm: Bahçemizde bulunan büyük ceviz ağacının bol yapraklı ağır dallarının altında oyun oynadığım, gölgesinde uyuduğum o güzelim yıllara. Ve ağacın altında oturduğum her seferde anneannemin " cevizin altında oturulmaz " diye bana seslenişini duyar gibi oldum. Yıllar sonra, ceviz ağacım yaşlandı, çürümeye başlayınca da kesildi ve mobilyaya dönüştürüldü. Kesimden sonra, bir resim görebilmek umuduyla, ceviz ağacının kütüğüne bakmıştım ama  görememiştim; ya hiç kimseyi resim çekmeye değer bulmamıştı ya da hiç kimse, budak oluşumuna denk gelmemişti...

Anlayacağınız, ceviz ağacına ilişkin hikayelere, efsanelere yabancı değilim; bu hikayeleri dinleyerek büyüdüm. Gerçeği öğrenmek için de küçük bir araştırma yaptım ve ceviz ağacının fotoğraf çektiğine ikna oldum. Buna inanmak için marangoz olmaya , ya da ceviz ağacının kütüğünde illa bir resim görmeye gerek yok bence. Doğanın gizemlerinden biri ve bu gizeme akıl, sır erdirilemiyor.

Cevizin altında neden oturulmaması gerektiğinin cevabını da Cevizci Dede diye anılan Selami Bayrak veriyor: " Ceviz ağacı sülfür gazı salgılar. Havadaki diğer gazlardan daha ağır olduğu için dibe çöker ve cevizin altında oturanı sersemletir. Bu söz oradan geliyor. Halkta yanlış bir kanaat olarak yerleşmiş, zararı yok aslında. Üstelik sülfür gazının ozon tabakasını tamir etme özelliği var. Sırf bu sebepten dolayı dünyadaki ceviz ağacının sayısının artırılması gerekiyor. "

Fotoğraf tarafımdan çekilmiştir.


Şimdi, başlıktaki soruya "evet" dediğinizi duyar gibiyim. Ancak, gölgesinde oturacağımız, resmimizi çeksin diye bekleyeceğimiz ceviz ağacını nerede bulabiliriz ki?  Bırakın ceviz ağacını, ağaç bulmakta bile zorlanıyoruz, ağaç katliamından dolayı...






4 yorum:

  1. Ceviz Ağacı gölgesinde oturamadığımız ve gövdesinde bir çok hayatları resmetmesi. Anılar ve ceviz Ağacı.

    YanıtlaSil
  2. Evet ceviz ağacı resim çekiyor. Yıllar önce Muğla' da ceviz kaplama divan yaptırdım. 1,5 metre uzunluğunda balık resmi var.Divan kıroldı, ancak balıklı kısmı atmadım. Bunu muhafaza edecek bir müzeyi İzmir' de bulamadım. Denizli-karahayıt' da "HALICI OTEL" sahibi sayın Ahmet URKAY'ın yeni açılacak olan müzesine hibe edeceğim. İlgisi olanlar görebilir. Saygılar.

    YanıtlaSil
  3. Uzun yıllar Orman ürünleri ve bunların türevleri ile uğraştığım için çok farklı desenler ve fotoğraflarla karşılaştım.
    Ceviz ağacı yakınındaki nesneleri kopyalar ve gövdesinde açıklı koyulu renkli damarlar (Hare) olduğu için resim net olarak görünür.
    Diğer ağaçların da çevresini resmetme özelliği olduğunu biliyorum ama bunu çizebilecek renk çokluğuna sahip değiller.
    Ceviz şanslı.
    Teşekkürler paylaşımınız için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim, konuya netlik kazandıran yorumunuz için.

      Sil