25 Ocak 2013 Cuma





ANTİ-KIRILGANLARIN KUDRETİ

20 Ocak 2013 tarihli Habertürk Gazetesinde çıkan Elif Şafak' ın"Anti-kırılganların kudreti"yazısını okudum ve beğendim. Konu ilgimi çektiği için ben de yazmak istedim.

Elif Şafak yazısında; Nassim Nicholas Taleb adlı Lübnan asıllı Amerikalı yazarın son kitabındaki yeni teorisinden bahsetmiş:" Taleb' e göre yeryüzünde 3 temel kategori var.Bunlar insanlar için de geçerli, kurumlar için de, toplumlar ve hatta devletler için de:1-Sağlamlar. 2-Kırılganlar. 3-Anti-kırılganlar." Ve Elif Şafak' ın yorumuyla kitabın içeriği gayet yalın ve anlaşılır bir dille anlatılmış.

Taleb' in 3 temel kategorisini okurken aklıma eskiden ilköğretim Türkçe kitaplarında yer alan"Meşe ağacı ve göl sazının hikayesi"geldi. Hikayeye göre; Göl kenarında bulunan meşe ağacı,büyüklüğü ve gücüyle göldeki sazlara hava atarmış: En ufak bir esintide eğilip bükülüyorsunuz diye.Bana bakın dermiş dimdik ayaktayım.Bir gün çok kuvvetli  bir rüzgar esmiş, meşe ağacı rüzgarın gücüne dayanamamış, önce dalları kırılmış,rüzgar gücünü artırınca da ağacı köklerinden söküp atmış.Gölde ki sazlar ise kuvvetli esintiyle yapraklarını göl sularına kadar eğmişler, ama rüzgar dinince tekrar doğrulup eski hallerine dönmüşler."Yani sazlar fırtınadan etkilenmemişler, çünkü onlar anti-kırılganlarmış. Sağlam olan meşe ağacı ise düşünce,kalkamamış ve bir daha eski haline dönememiş.

 Yazıda cevaplanması istenen soru şu:" Sizce sağlamlar mı bu hayatta daha iyi ve emin bir şekilde ilerler, kırılganlar mı, yoksa anti-kırılganlar mı? "
Taleb' e göre diyor Elif Şafak" doğa ana aslında sağlam falan değil, anti-kırılgan. Ve dayanıklılığını tam da bundan almakta."

Hikayede ki sazın anti-kırılganlığı hayatta kalmasını sağlamıştır. O zaman düşüp düşüp kalkmasını bilmeli insan ve bundan vaz geçmemeli.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder