26 Aralık 2013 Perşembe




MACERA


Küçüktüm, küçücüktüm,
Oltayı attım denize;
Bir üşüşüverdi balıklar,
Denizi gördüm.

Bir uçurtma yaptım, telli duvaklı:
Kuyruğu ebemkuşağı renginde;
Bir salıverdim gökyüzüne;
Gökyüzünü gördüm.
Büyüdüm, işsiz kaldım, aç kaldım;
Para kazanmak gerekti;
Girdim insanların içine,
İnsanları gördüm.

Ne yardan geçerim, ne serden;
Ne denizlerden, ne gökyüzünden ama...
Bırakmıyor son gördüğüm, bırakmıyor geçim derdi.
Oymuş, diyorum, zavallı şairin
Görüp göreceği.

Orhan Veli Kanık


Orhan Veli, çocukluğundan başlayarak "geçim derdi" ne gelinceye kadar olan yaşam dilimini ne güzel anlatmış; macera tadında. Hayatı anlayabilmek için, çevreye, insanlara bakmak değil, onları görmek gerekir. Görmek içinse; bir şeyin varlığını algılamak, seçmek, anlamak, kavramak ve sezmek gerekir...Oltayı denize atıp, oltaya gelen balıklar aracılığıyla denizi görmek, uçurtmayı gökyüzüne salıp, uçurtmanın süzülüşüyle gökyüzünü görmek çocukluğumuzun, işsizlikten dolayı aç kalıp, para kazanmak için girdiğimiz işte insanları görmek ise büyüdüğümüzün kanıtıdır.
Geçim derdi, öyle bir dert ki, vazgeçmek istemesen de yardan, serden, denizlerden, gökyüzünden, hepsinden baskın çıkıyor; içimizdeki çocuğun oyun oynamasına izin vermiyor ve biz büyüyoruz. Bernard Shaw' un dediği gibi: " Büyüdüğümüz için oynamayı bırakmayız, oynamayı bıraktığımız için büyürüz."


Not: Şiir ,İlhami Soysal- 20. Yüzyıl Türk Şiiri Antolojisinden alınmıştır.




2 yorum:

  1. Yine güzel bir şiir ve yine güzel bir yorumlama yapmışsınız. Maalesef insana ait belli temel ihtiyaçlar karşılanmadan diger ihtiyaçların bir gereksinim olduğunu fark edemiyoruz. Kelimenin tam anlamıyla sosyal devlet olmak, bu tarz zaruri ihtiyaçların devlet tarafından tatmin edici şekilde karşılanması ve dolayısıyla insana çocuk olma hakkının verilmesidir. Bunun bir lüks sayılması, geçim derdinden insanların ufak sevinçlerini yitirmesi çok üzücü. Eger dünyada işler bu şekilde yürümeseydi Maslow'un ihtiyaçlar piramidine de gerek duyulmayacaktı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orhan Veli' nin tüm şiirleri güzeldir; çünkü bizi, bize anlatır, hayatı tüm gerçekleriyle önümüze serer. İsabetli yorumunuza katılıyor, düşüncelerinizi bizlerle paylaştığınız için teşekkür ediyorum...

      Sil