3 Haziran 2017 Cumartesi




ÖLÜMÜNÜN 54. YILDÖNÜMÜNDE NAZIM HİKMET'İ ANMAK
(15 Ocak 1902 - 3 Haziran 1963)



Dünya Barış Konseyi 22 Kasım 1950'de Nazım Hikmet'i, Pablo Picasso, Paul Robeson, Wanda Jakubowska ve Pablo Neruda ile birlikte Uluslararası Barış Ödülü'ne layık gördü. Nazım Hikmet törene katılamadı ve ödülünü Neruda aldı. Neruda'nın, Nazım'ın ölümünden sonra yazdığı şiirle Nazım'ı ölüm yıldönümünde  saygıyla anıyorum.


Neden öldün Nazım? Senin türkülerinden yoksun ne yapacağız şimdi?

Senin bizi karşılarkenki gülümseyişin gibi bir pınar bulabilecek miyiz bir daha?

Senin gururundan, sert sevecenliğinden yoksun ne yapacağız?

Bakışın gibi bir bakışı nereden bulmalı, ateşle suyun birleştiği

Gerçeğe çağıran, acıyla ve gözüpek bir sevinçle dolu?

Kardeşim benim, nice yeni duygular, düşünceler kazandırdın bana

Denizden esen acı rüzgar katsaydı önüne onları

Bulutlar gibi, yaprak gibi uçarlar

Düşerlerdi orada, uzakta.

Yaşarken kendine seçtiğin

Ve ölüm sonrasında seni kucaklayan toprağa.

Sana Şili'nin kış krizantemlerinden bir demet sunuyorum

Ve soğuk ay ışığını güney denizleri üzerinde parıldayan

Halkların kavgasını ve kavgamı benim

Ve boğuk uğultusunu acılı davulların, kendi yurdundan...

Kardeşim benim, adanmış asker, dünyada nasıl da yalnızım sensiz.

Senin çiçek açmış bir kiraz ağacına benzeyen yüzünden yoksun

dostluğumuzdan, bana ekmek olan, rahmet gibi susuzluğumu gideren ve kanıma güç katan

Zindanlardan kopup geldiğinde karşılaşmıştık seninle

Kuyu gibi kapkara zindanlardan

Canavarlıkların, zorbalıkların, acıların kuyuları

Ellerinde izi vardı eziyetlerin

Hınç oklarını aradım gözlerinde

Oysa sen parıldayan bir yürekle geldin

Yaralar ve ışıklar içinde.

Şimdi ben ne yapayım? Nasıl tanımlanır

Senin her yerden derlediğin çiçekler olmaksızın bu dünya

Nasıl dövüşülür senden örnek almaksızın,

Senin halksal bilgeliğinden ve yüce şair onurundan yoksun?

Teşekkürler, böyle olduğun için!

Teşekkürler o ateş için

Türkülerinle tutuşturduğun, sonsuzca.

Pablo Neruda
Şiir, (listelist.com) dan alındı.


"Pablo Neruda, 5 Ağustos 1951' de 3. Dünya Gençlik ve Öğrenci Festivali açılışına katılmak üzere gittiği Berlin'de tanıştı Nazım Hikmet'le. Aralarında büyük bir dostluk oluştu. Dostlukları Moskova ve Çekoslovakya'da da sürdü ve Hikmet, Neruda'ya 3. ve son eşi olacak olan Matilde Urritia'yı tanıştırdı. Bir uçak seyahati sırasında kendisine Nazım Hikmet'i soran bir gazeteciye, "Onun yanında biz şair bile olamayız" diye cevap verdi. Neruda, "can yoldaşım" dediği Nazım için hem ölümünden önce hem de ölümünden sonra şiirler yazdı."
(akşam.com.tr)



Nazım'la beraber "Uluslararası Barış Ödülü"ne layık görülen Paul Robeson için Nazım'ın yazdığı şiir; "Kartal Kanatlı Kanarya" yı okumak için linki tıklayınız:
http://sahriye.blogspot.com.tr/2016/11/nazim-hikmet-in-kartal-kanatli.html


Aragon, Neruda ve Sartre'ın Nazım'ın ardından söyledikleri. Okumak için linki tıklayınız:









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder