4 Aralık 2015 Cuma




KASIM' DA ANTALYA BAŞKADIR


Bir şehir düşünün; 4 mevsimi 4 ayrı güzellikte diyebileceğiniz; adı Antalya. Dört mevsimini de bilirdim, lakin Kasım ayının bu kadar güzel olacağını bilmezdim. Kaldığım bir ay süresince havanın günlük güneşlik olmasının yanında terletmemesi, bunaltmaması ve hafif bir rüzgarla  baharı (ilkbaharı) anımsatması insana "yaşamak ne güzel!" dedirtiyordu adeta.
Güneşten yararlanmak isteyenlerin, Akdeniz' in çarşaf gibi kıpırtısızlığında yüzmek için Konyaaltı plajını doldurduklarını söylersem şaşırmazsınız umarım. Ne de olsa deniz suyu hala sıcak. Çünkü denizler geç ısınıp geç soğuyorlar. 

Antalya' nın en çok Toros Dağları' yla birleşen silüetini seviyorum. Sabahı ayrı, akşamı ayrı güzellikte oluyor bu dağların ve renk değişimini görebiliyorsunuz. Tarihi, kültürü, doğal güzellikleriyle mutlaka görülmesi gereken yerlerden biri Antalya. Neredeyse tüm ilçelerini gezdim, gördüm. Her mevsimin tadını çıkardım. Ama Kasım' da Antalya' ya bayıldım...Nisan ayında, mis kokularını derin derin içime çektiğim portakal çiçekleri şimdi portakal olmuşlar ve toplanma zamanları gelmiş bile. 

İşte Antalya' da Kasım ayında cep telefonumun objektifine takılanlar :



























YİVLİ MİNARE: Antalya' nın simgesi olan Yivli Minare XIII. YY' a ait bir Selçuklu eseridir. Sultan I. Alaeddin Keykubat (1219-1238) tarafından yaptırılmıştır. Tabanı kare biçiminde blok taş olup gövdesi tuğladan dilimli ve 8 adet yarım silindirik biçimli ve firuze renkli çinilerden dolayı Yivli Minare adını almıştır. Üst minare bölümü tuğladır. Açık mavi renkte dört köşe taşlarla mozaik tarzında süslenmiştir.  Yüksekliği 39.62 metre olup 92 basamaklı bir merdiven ile minareye çıkılmaktadır. Minare 1955 ve 2010 yıllarında restore edilmiştir.















GIYASEDDİN KEYHÜSREV MEDRESESİ (ATABEY ARMAĞAN MEDRESESİ)

Bugün medresenin sadece kapısı ile temel izlerinin bir kısmı kalmıştır. Basık kemerli bir giriş kapısının iki kenarı üçgen ve yarım yıldız motiflerinden oluşan bir bordür çevreler. Kemer taşları zigzaglarla birbirine kenetlenmiştir. Kapı kemeri üzerinde , sivri kemerli niş içerisinde yer alan altı satırlık yazıtta, Medresenin "Atabey Armağan" tarafından Hicri 637, Miladi 1239 yılında yaptırıldığı yazılıdır. 
Medrese çoğu zaman yaptıran kişinin adıyla anılsa da, Anadolu Selçukluları' nda bu tür yapıların devrin Sultanının adına yaptırıldığı, dolayısıyla da Sultanın adını taşıdığı bilinmektedir. Bu nedenle medresenin "Atabey Armağan'la değil, "Gıyaseddin Keyhüsrev Medresesi" adıyla bilinmesi gerekmektedir.

Yazıtta; Hükümdar tek olan Allah' tır. Bu mübarek medresenin inşası, Ulu Sultan, Allah' ın dünyadaki gölgesi Keykubat oğlu Gıyaseddin Keyhüsrev devletinde zaif kul Muganaşad oğlu Atabey' e 630 yılında emredildi.












NİGAR HATUN TÜRBESİ: 1502 tarihinde yapıldığı anlaşılan türbe, Sultan II. Beyazid' ın karısı şehzade Korkut' un annesi Nigar Hanım' a aittir.
Şekil olarak Selçuklu kümbetlerini andırmaktadır. Altıgen planda moloz taş ve horasan harçla inşaa edilmiştir. Duvarlarında bolca devşirme malzeme kullanılmış olup, 1961 yılında onarım görmüştür.






SAAT KULESİ












ULUSAL YÜKSELİŞ ANITI (The Monument of National Rise) : Antalya halkının bağışlarıyla bedeli karşılanan anıt, 1964 yılında heykeltraş Hüseyin GEZER tarafından yapılmıştır. 6 metre yüksekliğinde olan anıtın yapımında 12 ton bronz kullanılmıştır. Şaha kalkmış at ve gençler, 19 Mayıs 1919' da başlayan ulusal kurtuluş aşamalarını, Cumhuriyet Devrimleriyle çağdaşlığa yönelişi yükselen bir ritim içinde anlatmaktadır. Kaidelerin kademeleri yükselişi, Atatürk İlkelerinin ve Cumhuriyet Devrimlerinin sürekliliğini ve Türkiye Cumhuriyeti' nin sonsuza yönelen çağdaşlık ülküsünü vurgulamaktadır.












Antalya' ya giderseniz, dünyanın en büyük mağaralarından biri olan ve yapılan kazılardan bölgenin günümüzden 500.000 yıl kadar önce de yerleşim merkezi olarak kullanıldığı sonucuna varılan Antalya-Burdur karayoluna 5-6 kilometre uzaklıkta bulunan Karain Mağarası ve Antalya Müzesi' ni gezmeyi unutmayınız.

Antalya Müzesi' nde sanal gezinti yapmak isteyenler için:

http://www.antalyamuzesi.gov.tr/tr/karain-magrasi









2 yorum:

  1. Antalya çok özeldir benim için. Fotoğraflara bayıldım, tekrar turlamış gibi oldum kenti:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fotoğrafları beğenmenize sevindim. Teşekkür ederim. Antalya' da görmek istediğim( doğa, tarihi eserler ve değişik kültürlerin izleri) hepsi var. Ben de çok seviyorum bu kenti. :)

      Sil